Województwo warmińsko-mazurskie nie zamierza wydłużać biegu swoich pociągów Olsztyn – Działdowo do Ciechanowa. Rozważa natomiast zwiększenie liczby finansowanych przez siebie kursów pomiędzy Szczytnem a Ostrołęką. Może być to odpowiedzią na wniosek województwa mazowieckiego o zmiany we wzajemnych rozliczeniach regionów.
Województwo mazowieckie poinformowało niedawno, że chciałoby,
by sąsiedni region współfinansował połączenia na stykowym odcinku Działdowo – granica administracyjna – Ciechanów. Dziś kursują tam pociągi Kolei Mazowieckich, a samorząd zaproponował swojemu odpowiednikowi z Olsztyna przekazanie KM dotacji bądź uruchomienie trzech par nowych pociągów Olsztyn – Działdowo – Ciechanów. Wówczas możliwe byłyby rozliczenia na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej.
Warmińsko-mazurskie nie uruchomi kursów do Ciechanowa
Drugi z regionów nie jest jednak zainteresowany żadnym z tych wariantów. Potwierdził, że toczą się w tej sprawie rozmowy, a ich tempo przyspieszyło w związku z
przygotowaniami do ogłoszenia warmińsko-mazurskiego przetargu na obsługę kolejowych przewozów pasażerskich od 1 stycznia 2027 r. – Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami organizatorzy rozliczają się między sobą na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej (bezkosztowo). Przedmiotowy sposób rozliczenia będzie kontynuowany w nowej umowie, którą zaczniemy realizować po wyłonieniu operatora w wyniku przetargu nieograniczonego – twierdzi Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
– Podział pracy eksploatacyjnej na linii kolejowej nr 9 pozostaje bez zmian. Pociągi UMWWM będą komunikowały się z pociągami Kolei Mazowieckich w Działdowie – dodają służby prasowe marszałka. Należy w tym miejscu przypomnieć, że kilkanaście lat temu w związku z brakiem dotacji województwa warmińsko-mazurskiego KM skróciły bieg pociągów obsługujących tę magistralę do Iłowa, leżącego bliżej granicy administracyjnej. Aktualnie taki scenariusz nie jest brany pod uwagę.
Znikną przesiadki na stacji Chorzele?
Warmińsko-mazurskie proponuje jednocześnie inne rozwiązanie. – Trwają prace nad ofertą w zakresie przewozów z wykorzystaniem linii nr 35. Brane pod uwagę są różne scenariusze, m. in. wydłużenie pracy eksploatacyjnej w kierunku województwa mazowieckiego ze strony pociągów organizowanych przez UMWWM – usłyszeliśmy.
Mowa tu
o trasie łączącej Szczytno z Ostrołęką przez Chorzele. Dziś KM obsługują dwie pary pociągów z Ostrołęki do Szczytna, a UMWWM zamawia u Polregio jedną parę kursów Olsztyn – Szczytno – Ostrołęka. Do tego każda ze spółek obsługuje połączenia w krótszych relacjach do i z granicznej stacji Chorzele. Być może wkrótce przesiadki nie będą już tam konieczne. Szczegóły poznamy jednak dopiero po ogłoszeniu oczekiwanego postępowania.